Пътят към съвършенството в кабала и масонството
Бр. Д.
Произход и общо значение на идеята за „път към съвършенството”
Произходът на идеята за „път към съвършенството“ не е ясен и варира в различните духовни и религиозни традиции. Някои вярвания предполагат, че концепцията за път към съвършенството съществува от древни времена и е еволюирала с времето, докато други твърдят, че това е сравнително нова концепция, възникнала от стремежа към личностно израстване и самоусъвършенстване. В повечето случаи обаче идеята за „път към съвършенството“ се разглежда като начин за описване на пътуването към просветление, себереализация или единение с божественото. Тази идея се отнася до духовната или философска концепция, че човек може да постигне състояние на просветление, идеално съществуване или себереализация чрез пътуване на личностно израстване, самооткриване и трансформация. Това пътуване обикновено включва набор от практики, вярвания или принципи, които го водят към по-пълноценен и хармоничен живот. Точният характер на това пътуване и определението за съвършенство варират в различните традиции и системи от вярвания, но идеята за напредък към по-високо състояние на съществуване е тяхна обединяваща нишка.
Идеята за „път към съвършенството” в кабала1
В кабала „пътят към съвършенството“ се отнася до духовното пътуване на душата към достигане на състояние на единение и крайна връзка с божественото. Това пътуване включва процес на себеоткриване, личностно израстване и духовно развитие, което води до по-добро разбиране на божествената природа и върховната реалност.
Според кабалистичните учения пътуването към съвършенството включва няколко етапа на духовно развитие, пречистване и просветление, включително пречистване на душата и коригиране на чертите на характера чрез различни практики като медитация, молитва и морално усъвършенстване, както и лично пътуване на себеоткриване и растеж. Тези етапи не се разглеждат като линейна прогресия, а по- скоро като непрекъснат и продължаващ процес на духовен растеж и развитие, т.е. като пътуване, което може да бъде изживяно и преживяно през целия живот.
Индивидът се разглежда като притежаващ силата да влияе положително на света чрез своите мисли, думи и действия. Избирайки да приведе волята си в съответствие с божественото и действайки по начин, който води до положителна промяна, индивидът може да допринесе за космическия процес на духовна трансформация и да играе роля в постигането на окончателното изкупление и съвършенство на света.
Крайната цел на кабалистичната духовност е да се постигне състояние на „девекут“ (единение с Бог), където душата надхвърля своите физически и духовни ограничения, може директно да преживее присъствието на Бог, да постигне състояние на крайна трансцендентност и удовлетворение и да стане едно с божественото.
Според кабалистичните учения съвършенството се разглежда като състояние, което може да бъде достигнато, но може и да не е напълно постижимо в този живот, а хората могат да се стремят към духовно съвършенство и да достигат все по-високи нива на духовно разбиране и удовлетворение, като винаги може да има място за по-нататъшен растеж и усъвършенстване.
Като цяло „пътят към съвършенството“ в кабала е пътуване през целия живот към духовно израстване и единство с Бог, което изисква отдаденост, усилия и дисциплина и дълбоко разбиране на кабалистичните учения и практики.
Идеята за „път към съвършенството“ в масонството
В масонството идеята за „път към съвършенството“ се отнася до процеса на личностно израстване и развитие, който масоните са насърчавани да предприемат. Пътят към съвършенството в масонството включва няколко ключови елемента:
- Образование: масонството поставя силен акцент върху образованието и самоусъвършенстването и масоните се насърчават да се учат, за да придобият по-дълбоко разбиране на света около тях и своето място в него.
- Морално развитие: масонството учи, че характерът на човека е от изключително значение и масоните се насърчават да култивират добродетели като честност, състрадание и справедливост, за да живеят по-пълноценен живот и да допринасят положително за обществото.
- Духовно израстване: въпреки че масонството не е религия, то насърчава масоните да следват собствените си духовни пътища и вярвания. Масоните се насърчават да развият по-дълбоко разбиране на божественото и собствената си духовност и да размишляват върху собствените си ценности и вярвания, за да живеят по-смислен живот.
- Участие на общността: масонството поставя силен акцент върху общността и службата и масоните се насърчават да използват своите умения и способности, за да помагат на другите и да оказват положително влияние в своите общности.
Пътят към съвършенството в масонството не е фиксиран процес, а по-скоро пътуване на личен растеж и развитие, което е уникално за всеки индивид. Фокусът е върху самоусъвършенстването и култивирането на положителни ценности и добродетели, а не върху постигането на конкретна крайна цел.
В масонството идеята за пътя към съвършенството е централна за неговите учения и ценности и масоните се насърчават да следват това пътуване през целия си живот, за да станат най-добрите версии на себе си и да допринесат положително за света около тях.
Според масонството ролята на индивида по „пътя към съвършенството“ е централна и решаваща. Масонството учи, че всеки човек е отговорен за собствения си път на личностно израстване и развитие и че от всеки индивид зависи да поеме активна роля в преследването на пътя към съвършенството. Ролята на индивида по пътя към съвършенството в масонството включва няколко ключови елемента:
- Саморефлексия: масонството насърчава масоните да разсъждават върху собствените си ценности, вярвания и поведение и да положат съзнателни усилия да се подобрят в тези области.
- Лична отговорност: масонството учи, че масоните са отговорни за собствения си растеж и развитие и че трябва да поемат активна роля в преследването на собственото си духовно, морално и интелектуално израстване.
- Служене на другите: масонството насърчава масоните да използват своите умения и способности, за да помагат на другите и да допринасят за своите общности. Това може да приеме много форми, като доброволчество, отделяне на време и даряване или просто подаване на ръка на някой в нужда.
- Култивиране на положителни качества: масонството учи, че характерът на човека е от изключително значение и насърчава масоните да култивират добродетели като честност, състрадание и справедливост, за да живеят по-пълноценен живот.
Според масонството съвършенството се разглежда като идеал, който може да бъде преследван и достигнат, но може да не е напълно постижим в този живот. Акцентът се поставя върху самото пътуване и процеса на личностно израстване, а не само върху постигането на съвършенство. Пътуването се счита за непрекъснат процес на себеоткриване, самоусъвършенстване и личностно израстване, с акцент върху значението на стремежа към морално и етично съвършенство, а не непременно постигането на идеала като крайна цел. В този смисъл пътят на масона към съвършенството се счита за оправдан, дори ако не води до състояние на абсолютно съвършенство, стига масонът непрекъснато да работи за самоусъвършенстване и да се стреми да живее добродетелен живот. Идеята е, че всяко усилие, положено за самоусъвършенстване, е стъпка в правилната посока и винаги има място за по-нататъшен растеж и подобрение.
Общи характеристики на идеята за „път към съвършенството“ в кабала и в масонството
Идеята за „път към съвършенството“ в кабала и в масонството споделя няколко общи характеристики, включително:
- Съсредоточаване върху себеоткриването: както кабала, така и масонството подчертават важността на личностното себеоткриване и растеж като част от пътя към съвършенството.
- Акцент върху духовността: и кабала, и масонството поставят силен акцент върху духовността и разглеждат духовното развитие като решаващ аспект от пътя към съвършенството.
- Използване на символи и ритуали: както кабала, така и масонството използват символи и ритуали, за да помогнат на хората да задълбочат разбирането си за собственото духовно пътуване и пътя към съвършенството.
- Вяра във вътрешния растеж: и кабала, и масонството вярват, че пътят към съвършенството включва вътрешен растеж и трансформация, а не само външни постижения.
- Поглед към Вселената като божествена: и кабала, и масонството разглеждат Вселената като божествена по природа и пътя към съвършенството като пътуване към по-дълбоко разбиране на божественото.
Като цяло и кабала, и масонството споделят общ фокус върху духовното развитие и личностното израстване като основни компоненти на пътуването към съвършенството и насърчават хората да поемат активна роля в това пътуване.
Различия между кабала и масонството относно идеята за „път към съвършенството“
Идеята за „път към съвършенството“ се тълкува по различен начин в кабала и масонство, въпреки посочените по-горе прилики. Основните различия са:
- Произход и традиция: кабала е форма на еврейски мистицизъм, която има своите корени в средновековния период, докато масонството е братска организация, която има своите корени в местните братства на каменоделци през Средновековието.
- Фокус: кабала поставя силен акцент върху духовните и космически аспекти на пътя към съвършенството и подчертава важността на свързването с божественото и духовните сили, които управляват Вселената. Масонството поставя силен акцент върху личностното израстване и развитие, включително образование, морално развитие, духовно израстване и участие в общността.
- Роля на индивида: кабала учи, че индивидът има ключова роля в космическия процес на духовна трансформация и че неговите действия могат да допринесат за духовната еволюция на Вселената. В масонството ролята на индивида по пътя към съвършенството се разглежда като пътуване на личностен растеж и развитие и членовете се насърчават да поемат активна роля в преследването на това пътуване.
- Концепция за съвършенство: в кабала идеята за съвършенство е свързана с идеята за божественото единство и крайната цел за духовна трансформация и изкупление. В масонството концепцията за съвършенството е по-фокусирана върху личностното израстване и развитие и масоните се насърчават да преследват това пътуване през целия си живот.
Вместо обобщение, а и като тема за допълнителен размисъл, ще си позволя цитат от любим роман – „Махалото на Фуко“ на Умберто Еко: „Истина е, че Тората, и то видимата, е само една от възможните пермутации на буквите от Вечната Тора, която Бог е създал и поверил на Адам. И ако в продължение на векове се правят комбинации с буквите на Книгата, може да се стигне до откритието на първоначалната Тора. Но не е важен резултатът. Важен е процесът, усърдието, с което ще въртиш до безкрай молитвената мелничка2 на писмото, постепенно откривайки истината. Ако тази машина ти каже веднага истината, ти не можеш да я познаеш, защото сърцето ти няма да е било пречистено от безбройните въпроси“.
1 Кабала е форма на еврейски мистицизъм (окултно и езотерично течение в юдаизма), която възниква в Испания и Южна Франция през ХІІ и ХІІІ в.[i] [ii], и е преосмислена по време на еврейския мистичен ренесанс в Османска Палестина от ХVІ в.[ii] Тя има за цел да разбере природата на Бог, Вселената и душата. Думата „кабала” означава „да получиш” или „да приемеш традицията”, а ученията се предават чрез устна традиция. Тя се основава на идеята за Ein Sof, безкрайния и непознаваем аспект на Бог, и сефирот, десет атрибута или еманации, чрез които Божията енергия се разкрива в света. Крайната цел на кабала е постигане на духовно просветление и единение с Бог чрез медитация, молитва и други духовни практики. Кабала не е просто набор от вярвания, а холистичен начин на живот, който влияе върху мислите, поведението и взаимодействията на практикуващия със света.
Като цяло кабала почива върху специфично тълкувание на текстовете на Тора (петте книги на Моисей или Закона в Стария завет), в съвременните си преводи и публикации на български език книгите са известни като „Битие“, „Изход“, „Левит“, „Числа“ и „Второзаконие“.
[i] Ginzberg, Louis; Kohler, Kaufmann (1906). “Cabala”. Jewish Encyclopaedia.
Достъпно на: https://jewishencyclopedia.com/articles/14170-syzygies#anchor3
[ii] Dennis, Geoffrey W. (18 June 2014). “What is Kabbalah?”. ReformJudaism.org.
2 Текстът на Тората е написан върху руло, което при четене се върти.