Историята на българското масонство като точна наука
Брат Иво Жейнов
Пред нас е нова книга, посветена на българското масонство между двете световни войни. Избрал да работи върху вече осветената, и в общи линии позната, обща история, авторът й, Георги Балански, си е поставил за задача да издирва и проучва редица по-малко познати факти от дейността и постиженията на българското масонство – такива, които открояват неговата същност и характерни особености. За целта обръща специално внимание на кадровата политика и подбора при приема в свободното зидарство, на образователната, просветната и възпитателната дейност на Великата ложа на България – както сред братството, така и в нейната насоченост към широката общественост.
Книгата „Малко познати страници от историята на българското масонство до 1940 г.“ е плод на близо 15-годишен изследователски труд. Години наред Георги Балански издирва и създава значителен личен дигитализиран архив на всички печатни издания на В∴Л∴Б∴, както и на други документи на българското масонство от изследвания период. Същото прави и за началните години на днешното българско масонство. Въз основа на тяхното проучване публикува периодично редица градежи (статии) в специализираните периодични издания на Обединената велика ложа на България (ОВЛБ) – предимно в най-престижното – сп. „Зидарски преглед“.
Тематично подбрана част от тези градежи, преработени и значително допълнени, са поместени в книгата.
При анализа и интерпретацията на издирените информационни източници несъмнено е помогнало обстоятелството, че самият автор познава добре свободното зидарство и отвътре. Той е Велик втори надзирател на ОВЛБ, бил е майстор на ложа „Сговор 92“, една от първите три ложи, съоснователки на ВЛБ (1992 г.), а с това – и на съвременното българско масонство.
Вътрешните сили, които неизменно мотивират и трайно подтикват Георги Балански към събиране и свързване на запазилите се късове от свободнозидарската история, прозират още в първата глава, „Гордостта да бъдем масони“. Тук, бих казал, става въпрос за особена, родово заложена потребност, чувство на отговорност и синовен дълг. Георги Балански е второ поколение свободен зидар в рода Теодоров-Балан/Балански. Той има кръвна връзка с двама изтъкнати масони, оставили трайна диря в историята на младата българска държава – Великия майстор, акад. Александър Теодоров-Балан, съосновател и първи ректор на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, и неговия брат, генерала от пехотата Георги Тодоров.
В книгата са представени специализираните периодични масонски издания, списанията „Свободен зидар“ и „Зидарски преглед“. Вярвам, че голям интерес за днешния читател ще представлява и главата, посветена на сп. „Полет“. Съюзният съвет на ВЛБ го определя като „най-доброто и най-сериозно българско списание“ по онова време. Авторитетни съвременни историци подчертават неговото добро оформление, богато съдържание и добре подготвен авторски екип. Принос в историята на българското масонство е задълбоченото представяне на съвсем малко познатото днес сп. „Заря“, което е образец с непреходна стойност, своеобразна „масонска читанка по родолюбие“. По-подробно представените статии от тези две списания не само очертават техния съдържателен облик, но разкриват и множество слабо известни или дори напълно непознати за читателя страници от българската история. Почистени от праха на времето и извадени от забвение, те попълват редица бели петна в автентичната, неидеологизирана българска летопис – както на родното масонство, така и на нацията ни.
Нещо повече, разглеждайки отделни статии, предимно в „Полет“ и „Заря“, третиращи исторически събития и факти, авторът е потърсил и немалко допълнителни сериозни и неоспорими днес източници на информация, което придава още висока познавателна и образователна стойност на неговия труд.
Книгата запознава подробно читателя с житейския път, със заслугите към Родината и масонството на трима Велики майстори на ВЛБ – ген. Александър Протогеров, акад. Александър Теодоров-Балан и Петър Мидилев. Потърсен е и е предложен, подкрепен с факти, отговор на въпроси от рода на:
Защо масоните са били сочени като „най-отбраната и най-престижната общност на образованата класа и висшата интелигенция“ (проф. Недю Недев)?
Какъв е бил техният принос в съграждането на новата българска държава?
Намесвали ли са се в политиката или не?
Къде са корените на родолюбивия и патриотичен характер на българското масонство?
Какво е било отношението на католическата и православната църква към масонството и обратно?
В какво се е изразявала приемствеността в масонството – преди и сега? И т.н.
Последната тема присъства в подробно представената история на основаната през 1919 г. ложа „Сговор“ и на днешната „Сговор 92“, основана през 1992 г.
Главата „За духовното начало в масонството“ разглежда най-важните устои на свободното зидарство, неговото съграждане с любов, умереност и мъдрост. Към днешния ден е насочена главата „Масонството и подкрепата на младите таланти на България“.
- • •
Има и една друга характерна страна в проучванията на Георги Балански, на която е важно да се обърне внимание – историческата достоверност и високата изследователска отговорност.
Съществуват поне три типа отношения към историята – пропагандно, сензационно и… просто обективно.
Пропагандното използване на историята е масово в тоталитарните държави, но не само при тях. При него историческата действителност се изопачава в интерес на предварително определена цел, най-често политическа. Пропагандни са изпълнените с излишен патос патриотични или поучително-морализаторски изложения. Пропагандната история обикновено се създава при цензурни ограничения, по време на войни или политически сътресения и в интерес на една класа. Върху историята на свободното зидарство в България са нанесени многобройни щети именно с инструментите на партийната пропагандност.
Сензационният подход е най-често подчинен на лични мотиви – търсене на популярност, печалбарство и пр. При него общественият интерес е анулиран. С практикуването му може да се стигне до парадоксални изводи, доколкото се използват подобия на научни методи с широко приложение на фалшификации. По-невинните продукти на този тип история имат развлекателен характер.
Обективната история е традиционно свързана с позитивизма като изследователска философия. С неговия инструментариум се търси утвърждаването на историята като точна наука. Имената на този тип историци са добре известни: Васил Златарски, Петър Мутафчиев, Петър Ников, Иван Шишманов… Между тях стои и името на Александър Теодоров-Балан. Могат да бъдат добавени и имена на чужденци: Константин Иречек, Карл Крумбахер и пр. Този тип историци се отличават с високото си съзнание за история, за честност, за дълг и морална извисеност.
При заливащите ни бомбастични твърдения, в резултат на които почти не останаха известни български възрожденци, които да не са обявени за франкмасони, читателят трябва да си изгради сериозни критерии за ориентация и оценка. Това, разбира се, е трудно.
В условията на социална разкрепостеност за някои историята се оказва само удобно поле за самоизява. При това за белетристична самоизява. Определени хора остават доволни от подобна активност. Но други – не. Вероятно едно такова „не“, достатъчно плътно почувствано, е дало основание на американския масон Джон Едуин да заяви (1872 г.): „Факти, а не белетристика!“.
Свободното зидарство се развива в епоха, в която документите могат да бъдат проверявани по-лесно. Това различава обекта на изследване от Античността и Средновековието, където често оригиналите са загубени, а знанието се предава чрез по-късни преписи. В много случаи в тях има привнесени текстове и подобни обстоятелства налагат обстоятелствени проучвания, за да бъде отделен първоначалният източник.
Участието на българите в свободното зидарство обаче започва от 30-те години на ХІХ в., което улеснява утвърждаването на култа към документираните факти и осигурява възможността претенцията и авторитетът на историята като точна наука да бъдат отстоявани.
И все пак…
И тук има една трудност. Тя е особено неприятна за любителите на бързия ефект. Това е дългото търсене с цел намирането на правилните документи. Търсещите ефектна самоизява нямат търпение да се отдадат с години на научно дирене. При това то може и да не бъде успешно. А за историческите спекуланти това е много лоша перспектива, след като те са готови да превърнат истината в безсмислица.
- • •
В книгата си Георги Балански издирва и използва документирани факти. С тяхна помощ той чертае основата на историческото познание и отговаря на задачите, които си е поставил. Високата достоверност на историческия разказ е главното достойнство, което намира израз в полезността на тези страници за читателя. Липсата на някои извори за българското масонство не е заменена със субективни представи и възгледи, с подреждане на предварително определен модел. Информацията е предадена в нейния възможен вид – без спекулации. С обективността на честен изследовател Георги Балански предлага на интересуващите се читатели една изключително полезна книга.
Първите 200 екземпляра от книгата, подписани от автора ú, бяха дарени от Великата ложа на майсторите на ложи, както и закупени от братя