Орфически мистерии
Наследството на траките – дух и материя
Десета поред национална дискусия, организирана от ложа „Тракия“, Пазарджик.
Велинград, 9 февруари 2019 г.
Българите сме траки
Кой е Орфей?
Ванга го описва като бедно облечено момче, с кори от бреза, завързани на коленете. То докосва ухо до земята и до слуха му достига онова, което на нас ни убягва…
Слава Севрюкова ни дава малко по-обстоятелствена физическа визия за него:
„С кръгло лице, набит. С торбичка е ходел като малък.
Виждам го като конник. Виждам го и с тояга. Виждам го с гусла…
Виждам го до някаква река, до малък водопад. Това е любимото му място в Родопите. На камък присяда.
Не го виждам някога да е бил цар. Бил е като придворен. Като малък седи в някакъв двор сред знатни хора. Сред тях е на една маса…
Силно и въздействащо е пеел. ‘Оглушавал’ е онези, които са го слушали. Мелодията при него идва от Висшия космически Разум.
Едва ли би могъл да се прояви през настоящия век подобен извисен дух…“
Становището:
„едва ли би могъл да се прояви през настоящия век подобен извисен дух“,
трудно би могло да бъде оспорено.
И все пак във виденията на двете пророчици се открояват впечатляващи разминавания. Коя от тях греши? Или?…
- • •
Мъж, подложил се на регресия, съзря себе си като посветен тракиец. От висок планински връх той внимателно се взираше в небесния свод.
Погледът му бе концентриран към звездата Сириус. Оттам очакваше да получи небесни знаци. Обръщам се към тракиеца:
– Какво си чувал за Орфей?
– Това е високо ниво на посвещение и на отговорност – към живите, към мъртвите и света.
– Знае се, Орфическата духовна школа е съществувала хиляди години преди Христа. Следи от нея са оцелели в древен Египет, Индия, Китай, Персия… Как да тълкуваме твоите слова? Ти самият виждал ли си го? Какъв е той – цар, жрец, аристократ? Или?
Навлязъл в тайнствата на Орфеевите мистерии, тракиецът уверено продължава:
– Не, лично аз не съм го виждал. И ще Ви кажа защо. Защото Орфей по наше време не е личност. Не е и титла. Това е състояние на духа. През годините не един от нашите е достигал до това най-извисено посвещение.
– В какво се изразява то?
– Това е божествено чувство към другите и към света!
Говори с възхита:
– Характеризира се със силно усещане за свързаност с всичко около теб, съчетано с абсолютно осъзнаване, че в никой от заобикалящите светове не съществува празно, нито неодухотворено пространство…
– Трудно ли е да се достигне до такова извисено ниво?
– Обучението се извършва с онези, които са се отдали от цялата си душа и за цял живот на тайнството. Преди това те са преминали през нелеки изпитания. Единствено и само ако се докажат, те могат да получат посвещение. Тогава ще бъдат просветлени и ще придобият духовни знания и памет.
– Каква е тяхната мисия?
– Приелите върховното тайнство започват да обучават и предават на останалите орфическите сакрални познания.
– Какво се случва с постигналите най-висша степен в учението на орфизма?
– Тях с основание ги назоваваме живи проявления на божествения Орфей.
В този миг посветеният тракиец, сякаш пренесъл се сред загадъчните мистерии, за които ние почти нищичко още не знаем, говореше с опияняващ възторг:
– Да бъдеш наречен Орфей
– продължава той –
е най-висше равнище на осъзнатост! Такъв е човекът, който постига пълна хармония с природата, с живия и с мъртвия свят.
След кратка пауза добавя:
– И дори с птиците – най-първите музиканти…
– Добре, след всичко дотук би ли могъл да споделиш кой всъщност е Орфей, магичният създател на една от най-енигматичните древни мистерии?
– Това е тайна…
Загадъчно се усмихва. И потъва в мълчание. След кратък размисъл продължава:
– Е, добре, ще Ви открия, Орфей през различните времена не е един…
– Какво говориш?!…
– Да, така е.
– Би ли обяснил как да го разбираме?
– Това всъщност е най-висше ниво на осъзнатост на връзката със света и Космоса. Орфей е личността, въведена във върховно посвещение от друг, високо издигнат в духовната йерархия. Той сред нашите среди също така е назован Орфей.
– Съществува ли във вашето затворено общество на мистериите символ на този духовен водач, с който той да се обозначава?
– Да.
Словесно описва знака, състоящ се от три вертикални успоредни линии. Горната част на средната се разклонява на две:
– Но това е българска руна!…
– възкликвам на свой ред аз.
– Българите и траките сме едни
– продължава с категоричност в гласа той.
– Нашият народ през вековете е съставен от много племена. Българите са от нас – достойни приемници и продължители.
- • •
Регресията бегло открехна завесата за древните практики на едно херметично затворено от хилядолетия общество за духовно израстване. Тайно и мистериозно, но без да бъде конспиративно.
Тракийският орфизъм не трябва да се разглежда като философско аристократично учение и религия, а като път за развитие на духа на свободни хора. Тракийският праотец Орфей не е свръхчовек, а устойчива през хилядолетията школа, носеща неговото име – школа за духовно посвещение и израстване.
Както се подразбра, посветените траки са разглеждали духа и материята като съставки на едно цяло. И още: за тях видимият и невидимият свят са били обвързани и обусловени.
Не случайно духовните знания са се предавали от посветен на ученик единствено и само устно. Техният символ е бил змията – символ на мъдростта, която може и да погубва.
- • •
Регресията завърши, осенявайки с някои изненадващи отговори. Но тя постави и още повече въпроси.
Ако не един посветен е успявал да достигне до най-висша степен на духовна реализация, би трябвало по тракийските земи да има и не един гроб на Орфей. (Такъв с основание се счита този при село Татул.)
Едва сега сякаш започваме да разбираме защо двете пророчици Ванга и Слава разкриват своите видения, представяйки пред нас две съвършено различни визии. Всъщност, това са две отделни личности, достигнали до земното проявление Орфей.
И още: при нас, българите, изглежда от хилядолетия е съществувала този тип енигматична „връзка на посвещение“. Тя, както бихме могли да се убедим, се е реализирала и при едно по-късно тайно общество – на богомилите.
През Ранното Средновековие, както посочва в своите изследвания проф. Дамян Попхристов, у нас е имало няколко персони, с основание носещи името Поп Богомил.
Това са били лично посветените от този значим исторически субект. Те, в знак на признателност и отдаденост на каузата, са приемали неговото име.
Тази далновидна процедура, през години на преследвания, насилия и смърт, е подсигурявала своеобразна устойчивост и шанс за оцеляване на тайната духовна общност.
На Балканите, бурен кръстопът на хора и идеи, при определени общества, както свидетелства регресията, е запазена приемствеността на въпросната изключителна традиция.
Генетичните изследвания са категорични: ние, понеслите кода на богомилството, крием в жилите си до 47% тракийски ген. Това категорично доказва: българите сме траки.
Интересно е да се проследи как са пророкували тракийските оракули от жреческото племе беси. Светилището Белинташ в Родопите е било тяхно.
Намира се на трийсетина километра над Асеновград, високо сред зелените застинали вълни на обгърналите го отвсякъде необгледни гори тилилейски.
Според някои изследователи, обредното плато е представлявало своеобразна астрономическа обсерватория. Издълбаните ямки в скалния масив ясно очертават небесни съзвездия: Лира, Лебед, Голямата и Малката мечка, Орион… Древните способи, които бесите са ползвали, както би трябвало да се очаква, са съвършено различни от славянските.
В бели одежди „посредниците на боговете“ се изкачвали в редица един подир друг по запазените до наше време стъпала на култовото плато. Предвождал ги най-старшият. С протегнати ръце към висините, преди да осъществят небесните си съприкосновения, те измолвали милост и подкрепа от боговете.
„Белинташ“ („умен камък“) – това е свещено място, съчетаващо в едно водата и камъка. Знае се – водата има своя памет. А камъкът е паметта на водата.
На върха на светилището, вдълбани в платото, се намират два почти винаги пълни с вода скални кладенци (щерни). Когато водата достигала до върха им, те сякаш уподобявали очертанията на широко отворени човешки очи.
Изпаднали в ясновидски транс, жреците се взирали в огледалната им повърхност. В мига на прорицателски проблясък пред техния вътрешен взор оживявали сцени от миналото, а също така и картини от бъдещето. Регресиите разкриват как оракулите заклинателно хвърляли във водата малки камъчета, когато понякога привиденията не се откроявали особено ясно. Появявали се образи, раздвижвали се. Оживявали и… „проговаряли“.
Най-значимите прорицателски мистерии на това сакрално плато се извършвали два пъти в годината – през пролетното и есенно слънцестоене.
- • •
Ще завърша с великолепната мисъл на уважавания и непрежалим, вече преселил се в Отвъдното, брат Лука Станчев:
„Най-същностното качество на човека е в умението не толкова да дава отговори, колкото да поставя въпроси.“
Е, регресиите поставиха своите. Отговорите предстоят.
В прослава на Великия архитект на Вселената! ◆
Брат Х. Н., ложа „Дъгата на Пловдив“, Пловдив